Klarna Inkasso – Segoria

Många som betalat med Klarna har någon gång mötts av ett inkassokrav från Segoria. Segoria är namnet på Klarnas bifirma som sköter inkassoverksamheten i företaget. Har du fått ett inkassokrav från Segoria är det viktigt att du snabbt betalar alternativt kontaktar dem. Nedanför hittar du lite närmare information om Klarna och inkasso.

Då får du ett inkassokrav

När du köpt något på faktura med Klarna så får du en faktura med förfallodatum efter 14 dagar. Om Klarna inte mottagit din betalning inom dessa 14 dagar så kommer de att skicka ut en första påminnelse. Om denna påminnelse förblir obetald så kommer Klarna inom en tid att skicka vidare sin fordran på dig till Segoria. Du får då ett inkassokrav från Segoria.

När det gått så lång tid att fakturan för ditt köp gått till inkasso så har det tillkommit både en påminnelseavgift och en inkassoavgift. Dessutom tickar skulden på med en dröjsmålsränta som vanligtvis ligger en bra bit över 20%. Att betala fakturan så snart som möjligt bör i detta skede alltså prioriteras.

Vad händer om man inte betalar i tid?

När fakturan för ditt köp hos Klarna gått vidare till inkasso så är det mycket viktigt att du betalar den så snart som möjligt. Om du inte betalar fakturan så kommer den efter en tid att gå vidare till Kronofogden, något som i förlängningen kan innebära att du får en betalningsanmärkning. Dessutom tillkommer ytterligare höga avgifter.

Om du inte kan betala inkassokravet?

Om du inte har möjlighet till att betala inkassokravet inom den utsatta tiden så behöver du omgående kontakta Segoria för att hindra din skuld från att gå till Kronofogden. Segoria kan se över dina möjligheter till betalning och komma överens med dig om något för att underlätta din betalning. Det kan till exempel vara att dela upp betalningen i två eller att upprätta en avbetalningsplan för skulden. På detta sätt kan du få lite längre tid på dig att betala din skuld efter förmåga, och på detta sätt förhindra att skulden går vidare till Kronofogden.

Om inkassokravet inte är korrekt

Om du skulle uppleva att något är fel med det inkassokrav som du mottagit så är det viktigt att du genast kontaktar Segoria för att reda ut vad som har hänt. I vissa fall kan det handla om bedrägerier där något annan beställt i ditt namn, i andra fall kan det handla om att butiken inte registrerat att du returnerat varorna.