Bestrida en faktura

Skulle du få hem en faktura för varor du inte har beställt, eller om fakturan skulle ha fått hem en faktura som avser fler/andra varor än vad du har beställt behöver du bestrida fakturan. Du bestrider fakturan genom att du meddelar företaget skriftligt att du inte tänker betala för fakturan. Detta kan du exempelvis göra genom att du använder konsumentverkets brevmall för bestridanden som du hittar genom länken, genom att skicka brev, e-post eller fax. I brevet behöver du också meddela företaget om ditt namn, adress, telefonnummer och e-post. Skickar du ett vanligt brev bör du vara försiktig med att lämna din namnteckning. I enstaka fall har det förekommit blufföretag som förfalskat namnteckningar på detta sätt.

Har du fått en vara du inte har beställt har du ingen skyldighet att betala porto för varan när du skickar tillbaka den. Får du en påminnelsefaktura behöver du inte bestrida den på nytt, skulle du däremot få hem, ett nytt inkassokrav behöver du bestrida detta. När du bestrider en faktura hos ett inkassobolag behöver du inte vara rädd för att få en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning kan man få först om ett inkassobolag väljer att gå vidare med ärendet till Kronofogden och du får ett så kallat betalningsföreläggande. Efter att Kronofogden sedan meddelat ett utslag kan en betalningsanmärkning först bli aktuell.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.