100-åringar diskriminerade av Klarna
En kvinna boende på ett serviceboende i Sundsvall hade under en tid handlat med Klarna som betalsätt. Detta hade fungerat väl tills dess att kvinnan fyllde 100 år. I samband med detta spärrade Klarna kvinnan från köp. Kvinnans son kontaktade Klarna och informerades om att det inte var möjligt att handla med Klarna för 100-plussare. Klarna uppgav att det berodde på att man i deras system inte kunde avgöra om personen i fråga var född 1903 eller 2003. Kvinnans son anmälde i och med detta Klarna till diskrimineringsombudsmannen.
Klarna har nu löst de tekniska problemen
Flertalet 100-åringar tros ha varit spärrade från att handla via Klarna just på grund av samma tekniska problem. Klarna har efter anmälan tagit tag i saken och löst den tekniska utmaningen som orsakade problemet. I majoriteten av de berörda butikerna ska det nu vara möjligt för 100-åringar att handla med Klarna igen.
DO har inlett en utredning
På grund av det som inträffat så har Diskrimineringsombudsmannen nu inlett en utredning kring det som inträffat, där man bland annat vill ha svar på ett antal olika frågor från Klarna.
Förhoppningsvis är problemet alltså nu löst vilket skulle göra att 100-åringar i fortsättningen slipper åldersdiskrimineras av Klarna vid köp över nätet.